بررسی قطعات خودرو

بررسی قطعات خودرو

قطعات خودرو مجموعه‌ای از وسایل فلزی و پلاستیکی هستند که روی بدنه ماشین یا داخل کاپوت آن قرار دارند. برخی از این قطعات با گذشت زمان مستهلک می‌شوند و تعویض آن‌ها با مدت زمان کارکرد ماشین رابطه مستقیم دارد. البته همان‌طور که می‌دانید بعضی از قطعات خودرو مانند برف پاک‌کن، چراغ راهنما، چراغ‌های ماشین با نیروی الکتریسیته کار می‌کنند، بنابراین ممکن است یکی از عوامل مهم کار نکردن آن‌ها قطع برق باشد. در این مطلب از شادران قصد داریم با هدف افزایش آگاهی شما کاربران عزیز به معرفی و بررسی قطعات خودرو بپردازیم.

بررسی قطعات خودرو شادران

توضیح مهم‌ترین قطعات خودرو

موتور

موتور

تولید انرژی و قدرت برای حرکت ماشین وظیفه موتور است. بر اساس قدرت موتور و نوع سوخت مصرفی که بنزین، گازوئیل یا انرژی الکتریکی است، موتور خودرو شکل و اندازه‌های متفاوتی دارد. موتورها از لوازم الکتریکی و مکانیکی مانند سوپاپ، پیستون، میل‌لنگ، سیلندر، شاطون، شمع و … تشکیل شده است. نحوه عملکرد موتورهای بنزینی به این صورت است که هوا با بنزین ترکیب می‌شود و جرقه شمع داخل موتور گرمای لازم برای سوختن بنزین را فراهم می‌کند. سپس انرژی شیمیایی موجود در آن به انرژی مکانیکی تبدیل شده و در نهایت ماشین حرکت می‌کند.

تسمه تایم

تسمه تایم

تسمه تایم قطعه‌ پلاستیکی است که سوپاپ را به میل‌لنگ وصل می‌کند تا با چرخش صحیح سوپاپ‌ها ورود هوا و خروج دود از سیلندر ماشین به خوبی انجام شود. اصطکاک و گرمای موتور موجب پارگی تسمه تایم می‌شود و مدت زمان سالم ماندن آن به طی کردن مسافت ماشین بستگی دارد. هم‌چنین اگر تسمه تایم به موقع عوض نشود با برخورد سوپاپ به پیستون، سوپاپ کج می‌شود. گفتنی است بعضی از شرکت‌های خودرو سازی مطرح دنیا از جمله تویوتا و برلیانس که یک برند چینی است به جای تسمه تایم که عموماً از جنس پلاستیک ساخته می‌شود، از زنجیر تایم فلزی استفاده می‌کنند. زیرا این نوع زنجیر تایم تا زمانی که پاره نشود به تعویض نیاز ندارد. هم‌چنین از مزایای زنجیر تایم می‌توان به عمر طولانی، کیفیت بالا و صرفه‌جویی در هزینه و زمان رانندگان به منظور بررسی قطعات خودرو و مراجعه به تعمیرگاه اشاره کرد.

یاتاقان

یاتاقان قطعه‌ای فولادی است که داخل موتور ماشین و بین دسته پیستون و میل‌لنگ قرار دارد. این وسیله با تولید روغن مانع از برخورد دو قطعه فلزی می‌شود. لازم است بدانید در صورت خرابی یاتاقان حرارت ناشی از اصطکاک قطعات موجب سوختن موتور می‌شود.

واتر پمپ

حفظ و تعادل دمای موتور از وظایف واتر پمپ است. زیرا این قطعه با به چرخش در آوردن آب درون موتور و اطراف سیلندرها آن را خنک می‌کند. البته ناگفته نماند مایعات ضدجوش و ضد یخ هم توسط واتر پمپ در اطراف موتور پخش می‌شوند و در نهایت به رادیاتور برگردانده می‌شوند. در نتیجه موتور یخ نمی‌زند و یا جوش نمی‌آورد. برای جلوگیری از صرف هزینه‌های اضافی بهتر است هنگام تعویض تسمه تایم و یا در صورت بروز نشتی از زیر رادیاتور، واتر پمپ را هم عوض کنید.

یونیت ABS

کارشناسان و متخصصان صنعت خودروسازی برای جلوگیری از قفل شدن چرخ اتوموبیل هنگام ترمز گرفتن از تکنولوژی ترمز ضد قفل یا ترمز ABS (Anti-lock Braking System) در آن استفاده کرده‌اند. زیرا عملکرد این سیستم به نحوی است که چرخش لاستیک را با میزان فشار روی پدال ترمز هماهنگ می‌کند و طی یک فرایند محاسباتی ضمن کنترل پیستون برگشتی مانع از قفل شدن لاستیک می‌شود.

دینام

دینام وسیله‌ای است که توسط تسمه به موتور وصل می‌شود و توسط آن هم می‌چرخد. با چرخش موتور انرژی الکتریکی مورد نیاز باتری ماشین و قسمت‌های مختلف آن تأمین می‌شود. بهتر است بدانید تسمه تایم مولد انرژی دینام یا آلترناتور است و در صورت بروز مشکل چراغ باتری قرمز می‌شود.

 

هم‌چنین در وبلاگ‌های شادران و شاد خودرو بخوانید:
مهم‌ترین قطعات ماشین‌های سنگین
انواع کامیون باری
مقایسه طراحی کشنده‌ها 
معرفی قطعات اصلی موتور سیکلت 

 

لنت ترمز

لنت ترمز

لنت ترمز شامل صفحات فولادی و مواد اصطکاکی است که در مقابل دیسک ترمز قرار دارد. شایان ذکر است این قطعه مصرفی و حساس ماشین در صورت عدم کارکرد صحیح موجب عملکرد ضعیف ترمز می‌شود. از عوامل تمام شدن لنت، می‌توان به ترمزگیری‌های زیاد به ویژه در شهرهای شلوغ و پرترافیک مانند تهران و در مجموع افزایش مدت زمان کارکرد ماشین اشاره کرد. در ضمن عدم تعویض به موقع لنت موجب آسیب رساندن به دیسک و روتور می‌شود.

جلو پنجره

جلو پنجره ماشین

قطعه‌ای مشبک از جنس فلز و یا پلاستیک مقاوم است که با توجه به مدل ماشین در ابعاد مختلف تولید می‌شود. جلو پنجره به منظور عبور هوا جهت خنک‌سازی موتور و رادیاتور در قاب پایین زیر کاپوت جلو نصب می‌شود. البته بد نیست بدانید شبکه‌ای بودن این وسیله یدکی مانع پرتاب سنگ‌های کوچک به محفظه داخلی ماشین نیز می‌شود.

سیبک فرمان

سیبک فرمان قطعه‌ای فلزی و دایره‌ای شکل است که داخل یک محفظه فولادی قرار دارد. حرکت دورانی سیبک، قطعه داخل بازوی آن را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهد و با چرخش فرمان و انتقال حرکت به چرخ‌ها، ماشین به سمت جلو هدایت می‌شود.

جمع‌بندی

در مقاله “بررسی قطعات خودرو” به معرفی اجزای ماشین برای رانندگی و لوازم مصرفی آن پرداختیم. هم‌چنین ضمن معرفی نام قطعات خودرو با عکس، نحوه عملکرد و نقش آن‌ها را در حرکت خودرو بیان کردیم تا قبل از مواجه شدن با مشکلات فنی جدی و خطرآفرین، اقدامات لازم در رابطه با تعویض قطعات را انجام دهید.

در ضمن چنان‌چه قصد خرید قطعات خودروهای چینی را داشته باشید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی شادران مراجعه کنید و پس از ثبت سفارش لوازم یدکی مورد نیاز را در محل خود تحویل بگیرید.

Chery MVM JAC Lifan Changan Brilliance
Dongfeng Geely MG Haima BYD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.