دریافت گواهینامه موتور سیکلت

دریافت گواهینامه موتور سیکلت

برای استفاده از اغلب وسیله های نقلیه، باید گواهینامه داشت. گواهینامه موتور سیکلت نیز، برای استفاده از این وسیله لازم است. متاسفانه امروزه افراد زیادی، از موتور سیکلت ها بدون گواهینامه استفاده می کنند. این افراد که اغلب جوانان هستند؛ بدون توجه به قوانین اقدام به راندن موتور سیکلت می کنند. در صورتی که همه باید برای استفاده از وسیله های نقلیه، طبق قانون گواهینامه داشته باشند. استفاده نکردن از موتور سیکلت می تواند؛ مشکلات بسیار زیادی را به وجود بیاورد. در ادامه بیشتر در مورد نحوه گرفتن گواهینامه موتور سیکلت، و همچنین قوانین استفاده از موتورسیکلت را توضیح می دهیم.

شرایط گرفتن گواهینامه موتور سیکلت

برای گرفتن گواهینامه موتور سیکلت، باید فرد متقاضی شرایط ویژه ایی داشته باشد.  یکی از مهم ترین شرط های دریافت گواهینامه موتور، سن است. افراد برای گرفتن موتور سیکلت، باید 18 سال تمام داشته باشند. در غیر این صورت به هیچ وجه امکان دریافت موتور سیکلت بردی افراد متقاضی وجود نخواهد داشت. به غیر از سن  18 سال، برای دریافت گواهینامه موتور شرایط دیگری نیز وجود دارد. افرادی که تقاضای دریافت گواهینامه دارند، باید کارت پایان خدمت داشته باشند. البته افرادی که در حال تحصیل می باشند؛ و یا به هر دلیل دیگری فعلا در حال خدمت سربازی نیستند؛ باید مدارک مربوط به وضعیت خدمت سربازی خود را ارائه کنند. برای افرادی که از خدمات سربازی معاف هستند، ارائه کارت پایان خدمت الزامی است. به غیر از این دو مدرک، باید  سایر مدارک شناسایی نیز کامل باشد.

نحوه دریافت گواهینامه موتور سیکلت

برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت، ابتدا باید امتحان آئین نامه داد. آئین نامه موتور سیکلت، در واقع بخش تئوری امتحان موتور سیکلت می باشد. در آئین نامه،  علاوه بر این که در مورد چگونگی استفاده از موتور سیکلت ها توضیح داده شده؛ در مورد قوانین نیز توضیحاتی بیان می شود. در این بخش، به افراد متقاضی دریافت گواهینامه، آموزش های کاملی درباره قوانین مربوط به تردد با موتور داده می شود. همچنین درباره علامت ها و تابلو های راهنمایی و رانندگی نیز، به افرادی که در دوره تئوری شرکت کردند؛ آموزش داده می شود. برای ورود به مرحله عملی، ابتدا باید آزمون تئوری را داد. در صورت قبول شدن در این آزمون، امکان وارد شدن به بخش عملی وجود دارد. در مرحله عملی، ابتدا افراد نحوه حفظ تعادل موتور سیکلت را آموزش می بینند. رعایت کردن تعادل هنگام نشستن بر روی موتور و راندن آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

در صورتی که افراد متقاضی دریافت گواهینامه، نتوانند تعادل خود را هنگام نشستن بر روی موتور حفظ کنند؛ نمی توانند سایر آموزش ها را ببینند. بعد از حفظ تعادل، به افراد متقاضی دریافت گواهینامه، نحوه استفاده از ترمز و کلاچ و همچنین گاز، آموزش  داده می شود. بعد از این آموزش ها، افرادی که در دوره های عملی شرکت کردند؛ باید بتوانند موتور را برانند. حرکت در مسیر مستقیم و همچنین دور زدن با موتور سیکلت نیز، به افراد متقاضی دریافت گواهینامه آموزش داده شود. بعد از این آموزش  ها، امتحان عملی  گرفته می شود. مهم ترین پارامتر در امتحان عملی، حفظ تعادل است. در صورتی که به هر دلیل فرد متقاضی دریافت گواهینامه، هنگام امتحان عملی نتواند تعادل خود را حفظ کند؛ به احتمال زیاد در آزمون رد می شود.  اما در غیر این صورت، احتمال دریافت گواهینامه بسیار زیاد است.

نکاتی در مورد دریافت گواهینامه موتور سیکلت

در صورت دریافت نکردن گواهینامه  موتور سیکلت، مشکلات بسیار زیادی پیش می آید. علاوه بر این که امکان جریمه وجود دارد؛ ممکن است پلیس،  موتور سیکلت را توقیف نیز بکند. اما در صورت نداشتن گواهینامه موتور و تصادف کردن، شرایط پیچیده‌تر می شود. این گونه فردی که تصادف کرده است؛ فقط یک تخلف رانندگی مرتکب نشده است. بلکه تلخلف بزرگ تر او، نداشتن گواهینامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.