کمک موتور سیکلت

معرفی انواع کمک موتور سیکلت

موتور سیکلت، یک وسیله نقلیه بسیار پرطرفدار می باشد. موتور سیکلت ها از بخش ها و قطعه های مختلفی تشکیل شده اند. یکی از مهم ترین بخش ها و قطعه های به کار رفته در موتور، کمک موتور، می باشد . منظور از کمک موتور سیکلت، کمک فنر های موتور سیکلت می باشد. وجود این قطعه نیز، مانند سایر قطعه ها، در موتور سیکلت ها الزامی می باشد. اصولا موتور سیکلت ها، برای این که به خوبی حرکت کنند؛ باید کمک فنر های با کیفیت داشته باشند. در ادامه بیشتر در مورد کمک فنر های موتور سیکلت توضیح میدهیم

وظیفه کمک موتور سیکلت

کمک موتور سیکلت، مانند سایر اجزای به کار رفته در موتور سیکلت ها وظیفه مشخصی دارد. به زبان ساده می توان گفت؛ وظیفه کمک فنر موتور سیکلت ها، جلوگیری از ضربه می باشد. موتور سیکلت ها برای حرکت در مسیر های مختلف، استفاده می شوند. واضح است که در جاده ها خاکی به علت ناهموار بودن مسیر موتور سیکلت دچار ضربه های زیادی می شود. اما در مسیر های آسفالت مانند جاده های بین شهری و همچنین خیابان ها نیز، ناهمواری هایی مانند سرعتگیر وجود دارد. موتور در هنگام برخورد با این ناهمواری ها، در صورتی که کمک فنر نداشته باشد؛ تکان و ضربه بسیار شدیدی را تجربه می کند. اما با وجود کمک فنر، می توان گفت ضربه های شدید بر روی موتور ها، اثر کم تری خواهد گذاشت و در نتیجه طول عمر مفید قطعه های مختلف موتور بیشتر می شود.

کمک فنر موتور ها، هنگامی که موتور از روی ناهمواری رد می شود؛ فشرده خواهد شد. با فشرده شدن فنر، انرژی در آن ذخیره شده و به تدریج با باز شدن فنر، خارج می شود. این که فنر می تواند انرژی را در خود ذخیره کرده و دوباره بازگرداند؛ اساس کار کمک فنر های موتور می باشد. در نتیجه انرژی زیاد ناشی از عبور موتور سیکلت از روی ناهمواری، بر روی موتور اثر منفی نمی گذارد.

مشاهده بیشتر:

آشنایی با موتورهای شهری

آشنایی با موقعیت های کار با موتور سیکلت

انواع کمک فنر موتور سیکلت

کمک موتور سیکلت ها، انواع مختلفی دارند. کمک فنر های موتور سیکلت را می توان بر اساس پارامتر های گوناگونی تقسیم بندی نمود. موتور سیکلت ها برای استفاده در مکان های مختلفی طراحی شدند؛ در نتیجه به همین دلیل، موتور سیکلت ها نیز باید کمک فنر های مختلفی داشته باشند. به صورت کلی می توان گفت، کمک فنر های را به دو نوع تقسیم می شوند.

کمک فنر های موتور به دو نوع، نیتروژنی و روغنی دسته بندی می شوند. البته به کمک فنر های نیتروژنی، کمک فنر گازی نیز می گویند. اما به غیر از این تقسیم بندی، می توان گفت کمک فنر ها، به شیوه دیگری نیز تقسیم بندی می شوند. به بعضی از کمک فنر ها، کمک فنر نرم و بعضی از کمک فنر ها، سخت گفته می شود.

بیشتر کمک فنر های تولید شده در کشور ایران، از نوع سخت هستند. به کمک فنر های سخت، کمک فنر های معمولی یا نرمال نیز گفته می شود. شاید در اولین مواجه با نام کمک فنر نرم و سخت، تصور شود که کمک فنر های نرم بهتر از کمک فنر های سخت هستند؛ اما نمی توان به صورت کلی این مسئله را عنوان کرد. هر یک از این کمک فنر ها، معایب و مزایای خود را دارند.

کمک فنر نرم برای استفاده در مکان های هموار مناسب هستند؛ و در هنگام عبور از ناهمواری ممکن است؛ موتور درجا بزند. اما مهم ترین مزیت این آن ها، وارد نشدن ضربه یا تکان به موتور سیکلت یا سرنشین ها است. اما کمک های سخت یا معمولی ، برای حرکت در ناهمواری ها بسیار مناسب هستند. به همین دلیل موتور سیکلت هایی که در جاده های خاکی تردد دارند حتما باید فنر سخت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.