آشنایی با حجم موتور

آشنایی با حجم موتور در موتور سیکلت

به حجم‌موتور، انجین موتورسیکلت نیز می گویند. موتور‌سیکلت ها می توانند انجین یا حجم‌موتور متفاوتی داشته باشند. حجم هر مدل موتوری موتور یکی از مشخصه های فنی، وسیله نقلیه می باشد. این مشخصه فنی باید در هنگام خرید موتورسیکلت ها بسیار مورد توجه قرار بگیرد. در مورد موتور سیکلت ها می توان گفت؛ انجین موتور می تواند قدرت موتور سیکلت را مشخص بکند. انجین موتور ها بر اساس حجم سیلندر های موجود در موتور می باشد. هر موتورسیکلتی که تولید می شود؛ می توان حجم آن را مشخص نمود. شرکت های تولید کننده موتورسیکلت، باید حجم موتور را به عنوان یکی از مهم ترین اطلاعات فنی، در اختیار مشتری های قرار بدهند.

محاسبه حجم موتور

قبل از توضیح در مورد محاسبه حجم‌موتور، باید درباره این مفهوم بیشتر توضیح داده  شود. می توان گفت این مفهوم یعنی حجم موتورسیکلت ها بر میزان قدرت و گشتاور تولید شده توسط موتور سیکلت،  تاثیر می گذارد. میزان حجمی که هر یک از موتورسیکلت ها دارد؛ بر مصرف سوخت آن ها نیز موثر است. هر موتورسیکلت که حجم بیشتری داشته باشد، مصرف سوخت بیشتری نیز دارد. در صورتی که موتورسیکلت هایی با حجم کم تر، مصرف سوخت بسیار کم تری دارند. حجم‌موتور سیکلت ها به چند عامل وابسته است. موتور دارای بخشی با نام سیلندر می باشد. یکی از عواملی که در محاسبه حجم هر یک از موتورسیکلت ها موثر است؛ قطر سیلندر ها می باشد.

همچنین به غیر از این مورد باید گفت ارتفاع سیلندر نیز، در محاسبه حجم هر یک از موتور سیکلت ها مورد بررسی قرار می گیرد. منظور از ارتفاع سیلندر، مسیری است که پیستون در آن بالا یا پائینی می رود و این بالا و پایین رفتن پیستون  برای  حرکت موتور سیکلت، لازم است. تعداد سیلندر ها نیز در محاسبه حجم موتورسیکلت ها موثر هستند. با وجود این که پیستون در سیلندر ها حرکت می کند؛ اما حجم یک موتورسیکلت ثابت است. این ثابت بودن حجم به دلیل طراحی موتور می باشد. زیرا زمانی که یک پیستون به پائینی می رود؛ پیستون دیگری بالا می آید در نتیجه می توان گفت حجم کلی هر کی از موتورسیکلت های ثابت است.

در مورد موتورهای سنگین به راهنمایی دارید؟ مقاله آشنایی با انواع موتور سنگین را مطالعه کنید!

موتور هایی با حجم بالا

موتور‌سیکلت ها با حجم های مختلفی، تولید می شوند. بعضی از موتور‌سیکلت ها، دارای حجم بالا هستند. موتورسیکلت هایی که حجم بالا دارند؛ قدرت و سرعت بیشتری دارند. موتور‌سیکلت‌هایی با حجم بالا با نام موتور‌سنگین شناخته می شوند. در ایران به موتورسیکلت هایی که حجم کلی موتور آن ها بالای 200 یا 250 سی سی می باشد؛ موتورسنگین می گویند. اما در ایالات متحده آمریکا و کشور های اروپایی، به موتور‌سیکلت‌هایی که حجم آن ها بالای 1000 سی سی می باشد؛ موتور‌سنگین گفته می شود. موتور سیکلت هایی که حجم بالایی دارند؛ بسیار پرطرفدار هستند.

این موتور ها کم تر برای تردد های درون شهری مورد استفاده قرار می گیرند. اما تمامی موتورسیکلت های مسابقه ایی، حجم بالا دارند. علت این که موتورسیکلت هایی که حجم بالا دارند؛ کم تر برای تردد های درون شهری مورد استفاده قرار می گیرد؛  سخت بودن کنترل آن ها است. در نتیجه تمامی افراد نمی توانند از موتور سیکلت های با حجم بالا استفاده کنند. این نوع از موتور سیکلت ها، ابعاد بزرگ تری نسبت به موتور های معمولی دارند. در نتیجه راندن آن ها کار بسیار سختی تری می باشد. موتورسیکلت هایی با حجم‌موتور بالا، دارای قیمت بیشتری نسبت به موتور های دیگر هستند. زیرا طراحی موتورسیکلت ها که حجم کلی موتور آن ها بالا است؛ پیشرفته تر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.