انواع دوچرخه و راهنمای شناخت آن

انواع دوچرخه و شناخت آن ها

دوچرخه ها دارای انواع متفاوتی هستند. این وسیله پرطرفدار برای کار های مختلفی ساخته می شود. به همین جهت انواع گوناگون و مختلفی دارد. شاید بتوان در یک تقسیم بندی کلی گفت انواع دوچرخه شامل، دوچرخه های کوهستان، دوچرخه های شهری، دوچرخه های برقی، دوچرخه های جاده ای، دوچرخه توریستی و دوچرخه  چند نفره می باشند. در ادامه بیشتر درباره تقسیم بندی های دوچرخه و همچنین انواع آن بیشتر توضیح می دهیم.

 

دوچرخه کوهستان

در تقسیم بندی انواع دوچرخه، دوچرخه های کوهستان اهمیت بسیار زیادی دارند.  این دوچرخه ها جز دوچرخه هایی هستند که برای مسیر ها و تپه های خاکی طراحی شدند. به همین دلیل به این دوچرخه ها کوهستان، گفته می شود. دوچرخه های کوهستان، خود به چند مدل متفاوت تقسیم بندی می شوند. اما مهم ترین وجه مشترک بین دوچرخه های کوهستان، مناسب بودن این دوچرخه ها برای حرکت در جاده ها و مسیر های ناهموار می باشد. دوچرخه های کوهستان فنر های مقاومی دارند که این دوچرخه ها را برای حرکت در مسیر های جاده ای مناسب می کند. این دوچرخه ها، بیشتر توسط افراد حرفه ای و برای مسابقات مورد استفاده قرار می گیرند.

 انواع دوچرخه و راهنمای شناخت آن

دوچرخه شهری

یکی دیگر از انواع دوچرخه، دوچرخه های شهری می باشد. شاید بتوان ادعا نمود این مدل از دوچرخه ها قدیمی ترین نوع دوچرخه محسوب می شوند. دوچرخه های شهری می توانند بدون دنده  یا دنده ای باشند. استفاده از این دوچرخه ها، همین طور که از نامشان پیداست برای فضا های شهری و مسیر های هموار مناسب می باشد. دوچرخه های شهری می توانند توسط افراد غیر حرفه ای نیز، مورد استفاده قرار بگیرند. دوچرخه های شهری  انواع متفاوتی دارند. یکی از پرطرفدار ترین مدل های دوچرخه شهری، دوچرخه های تاشو می باشد. این دوچرخه ها سبک بوده و به سبب تاشو بودن،  فضای نسبتا کمی را اشغال می کنند. استفاده از این دوچرخه ها برای تردد های درون شهری بسیار مناسب می باشد و می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک قابل توجه ای بکند. هر چند دوچرخه های برقی را می توان در دسته دیگری از انواع دوچرخه قرار داد. اما می توان گفت این دوچرخه ها نیز به نحوی، زیر مجموعه دوچرخه شهری هستند. دوچرخه های برقی به کمک نیروی الکتریسیته کار می کنند. البته این دوچرخه ها اغلب قابل تنظیم هستند و می توانند به صورت تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک باشند.

 انواع دوچرخه و راهنمای شناخت آن

دوچرخه توریستی

در دسته بندی انواع دوچرخه، دوچرخه های توریستی نیز می توانند جایگاه ویژه ای داشته باشند. امروزه سفر های گروهی با دوچرخه بسیار رایج شده است. دوچرخه های توریستی بیشتر مشابه با دوچرخه های کوهستان یا جاده ای هستند و کمتر شباهتی با دوچرخه های شهری دارند. اما مهم ترین تفاوت این دوچرخه ها با دوچرخه های کوهستان و جاده ایی در این می باشد  که بدنه این دوچرخه از آلیاژ محکم  تری ساخته شده است. زیرا دوچرخه های توریستی باید بتوانند وزن سنگین بار را،  تحمل کنند.

دوچرخه جاده ای یا کورسی

دوچرخه های جاده ای و یا کورسی نمونه ای دیگر از انواع دوچرخه هستند. دوچرخه های کورسی اغلب توسط افراد حرفه ای استفاده می شوند. تایر این دوچرخه ها به نحوی طراحی شده که کم ترین اصطکاک را با زمین داشته باشد. همچنین بخش فرمان دوچرخه های جاده ای اندکی پایین تر از سایر بخش های دوچرخه می باشند به نحوی که دوچرخه سوار، برای گرفتن آن باید خم شود. در این صورت هنگام حرکت کردن،  بدن دوچرخه سوار اصطکاک کم تری با هوا ایجاد می کند. تمامی این طراحی ها ویژه، برای افزایش سرعت می باشد. این دوچرخه ها دارای بدنه و تایر حساسی می باشند و فقط برای حرکت در مسیر های جاده ای و آسفالت مناسب هستند.

 انواع دوچرخه و راهنمای شناخت آن

برای خرید دوچرخه به راهنمای خرید دوچرخه نیاز دارید و میتوانید آنرا به صورت اینترنتی از سایت شادران تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.