بررسی انواع ترمز موتور سیکلت

بررسی انواع ترمز موتور سیکلت

در بررسی انواع ترمز موتور سیکلت باید گفت؛ موتور سیکلت ها دارای سیستم های ترمز مختلفی هستند. سیستم ترمز موتور سیکلت ها، یکی از مهم ترین بخش های هر یک از موتور ها، می باشد. این سیستم ترمز می تواند در مواقع لازم با ایجاد اصطکاک، سبب کاهش سرعت موتور سیکلت بشود. موتور سیکلت ها دارای سیستم ها ترمز مختلفی هستند. این سیستم های ترمز،  برای انواع موتور سیکلت های طراحی شده و به کار می روند. هر یک از سیستم های ترمز دارای مزایای مشخصی می باشد. در ادامه، بیشتر در مورد سیستم هادی ترمز موتور سیکلت توضیح می دهیم.

سیستم ترمز ای بی اس

در بررسی انواع ترمز موتور سیکلت، ابتدا به معرفی سیستم ترمز ای بی اس می پردازیم. سیستم ترمز ای بی اس را می توان یکی از بهترین سیستم های ترمز دانست. این سیستم،  جدید ترین مدل طراحی شده برای ترمز موتور سیکلت می باشد. به گونه ای که می توان گفت اکثر موتور سیکلت هایی که به تازگی تولید و طراحی شدند؛ از سیستم ترمز ای بی اس استفاده می کنند. در  سیستم هایی قدیمی تر، اساس کار ترمز بر قفل کردن چرخ های موتور سیکلت بوده است. اما اساس کار سیستم ترمز ای بی اس، متفاوت با سیستم های قدیمی می باشد. در سیستم ترمز ای بی اس چرخ ها موتور سیکلت با ترمز کردن قفل نمی شود.

قفل شدن چرخ ها به هنگام ترمز کردن می توانست مشکل هایی را به وجود بیاورد. به همین دلیل سیستم ترمزی اختراع شد که این مشکل ها برطرف بشود. از  آن جای که سیستم ترمز ای بی اس سبب نمی شود تا هنگام ترمز،   چرخ ها قفل شود؛ می توان موتور سیکلت را به راحتی کنترل نمود. همچنین موتور سیکلت هایی که به این سیستم ترمز مجهز هستند؛ بهتر هنگام دور زدن کنترل می شوند. در صورتی که چرخ ها قفل شوند؛ عمل دور زدن به راحتی انجام نخواهد شد. اما زمانی که از سیستم ای بی اس استفاده شود؛ چرخ ها قفل نشده و دور زدن به راحتی انجام می شود.

مشاهده بیشتر: نحوه ترمز گیری با موتور سیکلت

نحوه عملکرد ترمز ABS

در بررسی انواع ترمز موتور، درباره سیستم ترمز ای بی اس توضیح داده شد. سیستم ترمز ای بی اس یک سیستم پیشرفته و جدید است. نحوه عملکرد این سیستم بر اساس دانش و تکنولوژی روز  می باشد. در موتور سیکلت هایی که به سیستم ترمز ای بی اس مجهز هستند.

چرخ های موتور سیکلت دارای حسگر هایی می باشند. این حسگر ها می توانند سرعت موتور سیکلت را بسنجند. با اطلاعاتی که از طریق این حسگر ها فرستاده می شود؛ اعمال مختلفی در موتور سیکلت انجام می شود. که در نهایت تمامی آن اتفاقات سبب کاهش سرعت موتور سیکلت  شده، به صورتی که چرخ موتور نیز، به حرکت در می آید.

ترمز دیسکی و کاسه ایی

در بررسی انواع ترمز موتور باید به سیستم ترمز دیسکی و کاسه ای پرداخت. در  سیستم ترمز دیسکی، لنت های ترمز توسط پیستونی به دو طرف چرخ فشرده می شود. این لنت ها در واقع بر روی صفحه ایی به شکل دیسک هستند. به همین دلیل به این سیستم ترمز،  دیسکی می گویند. جنس دیسک در این مدل از ترمز،  آلیاژ فلزی چدن می باشد. اما سیستم ترمز های کاسه ایی با ترمز دیسکی، تفاوت هایی دارند. در این سیستم ترمز بخش کاسه ای شکل بر روی چرخ موتور سیکلت متصل می باشد. در این سیستم ترمز نیز، هنگام ترمز کردن با افزایش فشار روغن، پیستون ها حرکت کرده و در نتیجه لنت به کاسه ترمز می چسبد. در این صورت بر اثر نیرو اصطکاک، موتور سرعت خود را از دست می دهد. میزان فشار دادن پدال ترمز بر مقدار کاهش سرعت موتور موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.