بهترین ماشین آفرود قدیمی ایران

بهترین ماشین آفرود قدیمی ایران

مقدمه

ماشین آفرود قدیمی همان جیپ چروکی SJ 1974 است و هنوز هم در ایران با قیمت مناسبی به فروش می رسد.

جیپ چروکی SJ 1974 بین سال های 1974 تا 1983 تولید شد. شرکت جیپ تلاش می کرد که خودرویی متفاوت را عرضه کند. مدل قبلی واگونیر بین سال های 1963 تا 1976 تولید شد.

جیپ چروکی 1974 ماشین آفرود قدیمی ایران

جیپ چروکی 1974 ماشین آفرود قدیمی ایران

ویژگی های فنی بهترین ماشین آفرود قدیمی

محورهای پهن، فاصله زیاد بین محورها، زاویه گردشی، کابین کشیده و فاصله قابل توجه تا سطح زمین موجب شده که ماشین آفرود قدیمی با ویژگی های مناسب باشد.

طراحی اصیل و زیبا و پیشرانه های بزرگ و گشتاور زیاد به همراه با گیربکس قدرتی و سنگین، موجب شده که جیپ چروکی SJ به عنوان بهترین ماشین آفرود قدیمی ایران معرفی شود.

موتور 2.4 لیتری AMC 16 با  گیربکس 3سرعته TREMEC 15 ضرایب بلند دنده، خودرو را در شیب ها به جلو میراند. آفرودهای سنگین نسبت به این آفرود، با افت کششی مواجه می شوند.

جیپ چروکی 1974، با چهار موتور

جیپ چروکی 1974، با چهار موتور

 

راه حل افزایش قدرت و گشتاور بهترین ماشین آفرود قدیمی

اولین راه حلی که به نظر می رسد جایگزینی کاربراتور چهار دهانه بجای دو دهانه که قدرت و گشتاور خودرو را افزایش می دهد ولی از طرف دیگر، باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

راه دوم بعدی جایگزین گیربکس چهار سرعته TREMEC سری T17X با گیربکس فعلی خودرو است که علاوه بر افزایش کشش خودرو، میزان مصرف سوخت را هم افزایش می دهد.

جیپ چروکی یکی از مدل های شناخته شده واگونیر بود که نسبت به مدل های قبلی کمی متفاوت به نظر می رسید، سبک بدنه اسپرت به نظر می رسید. طراحی بدنه کاملا متفاوت و موتور کاملا منحصر به فرد طراحی شده بود.

مشخصات فنی استاندارد ماشین آفرود قدیمی

سطح استاندارد جیپ چروکی به موتور 110 اسب بخار ci 258  شش خطی بود که علاوه بر آن از موتور V8، 360 لیتری استفاده شده بود که یکی از موتورها 175 اسب بخار و دیگری 195 اسب بخار قدرت تولید می کردند. علاوه بر این سه موتور از یک موتور V8 40 لیتری ci401 با 215 اسب بخار هم استفاده شده بود. بنا به اظهار کارشناسان، جیپ چروکی با این موتور از حالت استاندارد 4WD خارج می شد. البته دنده های عقب 3.07 وضعیت را تغییر می داد.

در اغلب اوقات گیربکس چهار سرعته دستی T18/T18 a در ماشین نیز استفاده می شد، اگرچه شرکت خودروسازی می توانست از گیربکس اتوماتیک GM TH400 استفاده می کرد. در روش دیگری از دنده مدل دانا 20 با چرخ دنده با برد کم 2.03: 1 یا سیستم چهارچرخ محرک زنجیره ای Quadra Trac با برد کم 2.57: 1 استفاده می شد. در ماشین آفرود قدیمی از ترمز دیسک جلو اختیاری و سیستم تعلیق فنر نیمه بیضوی نیز استفاده شده بود.

همچنین در وبلاگ شادران بخوانید:

نگاهی دقیق به فهرست ماشین های شاسی بلند قدیمی ایران

بهترین ماشین های آفرود قدیمی بازه زمانی 1945 -1980

فهرست ارزانترین ماشین آفرود دنیا با سیستم پیشرانه 4WD

بهترین ماشین های آفرود ایران را بشناسیم

ماشین مدل آفرود را بیشتر و دقیق تر بشناسیم

 

جیپ چروکی 1974، در چهار مدل متفاوت

جیپ چروکی 1974، در چهار مدل متفاوت

عوامل متمایز کننده مدل های مختلف ماشین آفرود قدیمی

ماشین آفرود قدیمی، جیپ چروکی در چهار مدل، تریم S، چروکی چیف، مدل استاندارد و عقاب طلایی (مدل سال 1979) طراحی و عرضه شد. انواع صندلی، پارچه استفاده شده در صندلی، انواع مدل فرمان، نشان، چرخ، طرح ها رنگ آمیزی، طرح صندلی های عقب و داشبورد مشخص کننده مدل جیپ چروکی بود. در مدل عقاب طلایی، صندلی ها با جین دوخته شده بودند.

از موتور ci 401 در مدل 1979 استفاده نشد و فقط دو موتور ci 360 و موتور شش خطی در خودرو باقی ماند. موتور ci 401 بزرگترین تغییری است که تا به امروز در این خودرو استفاده شده است.

گیربکس اتوماتیک TH400 پس از 1979 کنار گذاشته شد و به عوض آن از گیربکس TorqueFlite a727 کرایسلر استفاده شد. چند سال بعد، جیپ چروکی به ماشین شاسی بلند کوچکتری تبدیل شد و مدل XJ از سال 1984 با این نام تولید شد.

شاید در آینده دور مدل جیپ XJ تولید نشود، ولی این خودرو یکی از مدل های محبوب بین مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.