عوارض و معایب دوچرخه سواری در هوای آلوده

اگر بخواهیم در مورد دوچرخه سواری در هوای آلوده توضیح بدهیم باید گفت؛  دانشمندان نظرات مختلفی در مورد دوچرخه سواری در هوای آلوده دارند. دو نظر کلی در مورد دوچرخه سواری و ورزش  کردن در هوای آلوده شهری وجود دارد. اما می توان گفت اغلب دانشمندان معتقد هستند که نباید در هوای آلوده و کثیف،  دوچرخه سواری کرد. اما بعضی از دانشمندان نیز معتقد هستند ورزش کردن در هر حالتی می تواند تاثیرات مثبت خود را بگذارد. اما این گروه نیز، افراد را از دوچرخه سواری در هوا های خیلی آلوده منع می کنند. در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح می دهیم.

آلودگی هوا و دوچرخه سواری

برای این که بیشتر در مورد دوچرخه سواری در هوای آلوده توضیح بدهیم؛ باید به موضوع بسیار مهم آلودگی هوا بپردازیم. آلودگی هوا یکی از مشکلات بسیار رایج شهر های امروزی است. به نحوی که می توان گفت در همه جای جهان، شهر های بزرگ و پرجمعیت و همچنین شهر های صنعتی،  روزهای کمی  از سال هوای پاک و سالم دارند. میزان تمیزی یا کثیفی هوا درجه ها مشخصی دارد. سازمان هواشناسی با توجه به تجهیزات خود غلظت آلاینده ها را، هر روز اندازه گیری می کند. سازمان هواشناسی هر شهری موظف است؛ از روش هی مختلف ارتباطی، میزان کیفیت هوا آن شهر را اعلام کند؛ و در صورت لزوم به گروه های حساس هشدار بدهد. معمولا در روزهای سرد فصل های زمستان و پائیز بیشتر پدیده آلودگی هوا، رخ می دهد.

زیرا در این روزها استفاده از سوخت های فسیلی افزایش پیدا می کند و همچنین به دلیل پدیده وارونگی هوا، هوای آلوده و سرد در پایین جو می مانند. در نتیجه بیشتر روزهای زمستان و پائیز هوای پاک ندارد. اما همان طور که گفته شد، آلودگی هوا نیز درجه بندی هایی دارد. بر اساس غلظت آلاینده های موجود در هوا، این درجه بندی های انجام شده است. در صورتی که هوا بسیار آلوده باشد؛ برای تمامی گروه های سنی هشدار داده می شود که از منزل خارج نشوند؛ در نتیجه دوچرخه سواری در این هوا اصلا توصیه نمی شود. اما بعضی از روزها هوا آلودگی کم تری دارد و فقط برای سالمندان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران تنفسی و کودکان هشدار صادر می شود. در این روزها نیز، دوچرخه سواری توصیه نمی شود. حتی افرادی که سالم هستند بهتر است در این روزها از دوچرخه سواری اجتناب کنند. دوچرخه سواری بیشتر  در روزهای پاک توصیه می شود.

مطالعه بیشتر: راهنمای خرید دوچرخه

عوارض دوچرخه سواری در هوای آلوده

طبق نظریه اغلب دانشمندان علم طب، عوارض دوچرخه‌سواری کردن در هوای آلوده بسیار بیشتر از فواید آن است. به همین دلیل دانشمندان، افراد مختلف را از دوچرخه‌سواری در هوای آلوده و سرد منع می کنند. شاید بتوان  گفت یکی از مهم ترین عوارضی که دوچرخه‌سواری در هوای آلوده دارد؛ آسیب رسیدن به دستگاه تنفسی و ریه ها است. هنگام ورزش کردن به طور کلی سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می کند. این وضعیت در مورد دوچرخه سواری نیز، صادق است. هنگام رکاب زدن، بدن  انرژی مصرف کرده و سوخت و ساز آن بالا می رود.

با بالا رفتن میزان سوخت و ساز بدن، ضربان قلب و پمپاژ خون به بخش های بدن افزایش پیدا می کند و بدن نیاز به اکسیژن بیشتری دارد. به همین دلیل هم زمان با بالا رفتن ضربان قلب، میزان و شدت تنفس نیز افزایش پیدا می کند؛ و ریه ها حجم هوای بیشتری را در دقیقه دریافت خواهد کرد. در این صورت اگر هوا آلوده باشد؛ ذرات آلاینده بیشتری به سبب افزایش تنفس هنگام دوچرخه‌سواری وارد ریه ها فرد دوچرخه‌سوار می شوند؛  و می توانند تاثیرات منفی بر روی سلامتی افراد ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.