حمل زمینی بارهای سنگین توسط وسایل نقلیه موتوری مانند کامیون انجام میشود. این ماشین سنگین در ابعاد و مدلهای مختلف از سوی شرکتهایی مانند ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل، ولوو، مان، اسکانیا، ایویکو و … تولید میشود. قبل از معرفی انواع کامیون باری بد نیست بدانید این ماشین باری از چه اجزا و سیستمهایی تشکیل شده است. چون بدون شک قیمت انواع کامیون وابسته به کیفیت قطعات و تکنولوژی مورد استفاده در آنها است.
اجزای اصلی کامیون
بعضی از قطعات مانند موتور، ترمز و کلاچ در تمام ماشینها مشترک هستند. اما به دلیل ساختار متفاوت کامیون با سایر وسایل نقلیه باری و تجهیز آنها به اجزای دیگر، قیمت کامیونها نیز متقاوت است. گفتنی است هنگام معرفی اسم انواع کامیون که در ادامه این مقاله به توضیح آن میپردازیم متوجه تنوع مدل آن میشوید.
تاخوگراف (Tachograph)
تاخوگراف قطعهای است که اطلاعات مربوط به ماشین که مورد نیاز راننده است در آن ثبت میشود. حتی زمان استراحت راننده هم توسط این سیستم در دو نوع آنالوگ و دیجیتال نمایش داده میشود.
اینترکولر (intercooler)
شکل ظاهری این قطعه مانند رادیاتور است و هوای ورودی را خنک میکند. از مزایای نصب اینترکولر روی ماشین سنگین میتوان به بالا رفتن جرم هوا و افزایش عملکرد موتور اشاره کرد.
توربوشارژر (TurboCharge)
افزایش عملکرد موتور از طریق بهینهسازی مصرف سوخت از مزایای کاربرد توربوشارژر است. در واقع این سیستم موجب ورود هوا به محفظه سیلندر میشود و ماشینهایی که مجهز به توربوشارژر هستند مصرف سوخت کمتری نسبت به سایر خودروها دارند.
کروز کنترل (Cruise control)
کروز کنترل یکی از قطعات اصلی است که امروزه روی انواع کامیون در ایران جهت کنترل و مهار سرعت نصب میشود. لازم است بدانید وجود این تکنولوژی در رانندگیهای طولانی مدت کمک زیادی به راننده میکند.
سیستم ترمز (Electronic Stability Program)
اگر بخواهید بدانید که وظیفه سیستم ترمز چیست؟ پاسخ این است که ترمز در تمام ماشینهای سنگین و سبک وضعیت چرخها و فرمان را کنترل میکند. در واقع اطمینان خاطر از نحوه کار سیستم ترمز موجب رانندگی با خاطری آسوده در جادههای پر پیچ و خم میشود و همین موضوع از میزان تصادفات میکاهد.
سیستم ترمز الکترونیکی یا EBS
ترمز الکترونیکی از تکنولوژی ارسال سیگنالهای الکتریکی برخوردار است. در کل استفاده از سیستم ترمز الکترونیکی ایبیاس (Electronic braking system) باعث کنترل بهتر ترمز و افزایش راندمان آن میشود اما نصب EBS روی کامیونهای اتاق دار عملکرد ترمز را دو چندان میکند.
سیستم کنترل کشش یا TCS
یکی از اصلیترین سیستمهای امنیتی، سیستم کنترل کشش (Traction Control System) است. نتیجه عملکرد این سیستم از هرز شدن چرخها جلوگیری میکند. به همین دلیل صاحبان کامیونهای باری از متقاضیان پرطرفدار سیستم کنترل کشش یا TCS هستند تا هنگام عبور از جادههای لغزنده و باریک از حوادث ناگوار جلوگیری شود.
سیستم ردیاب یا GPS
اندازه و شکل ظاهری ردیابها با یکدیگر متفاوت است. در واقع بعد از نصب ردیاب خودرو، سیستم آن به صورت مستقیم به موقعیت مکان جهانی وصل میشود. البته برای اطلاع پیدا کردن از موقعیت جغرافیایی، علاوه بر روشن شدن سیستم، راننده نیز باید برنامه مخصوص به ردیابی را روی گوشی خود نصب کرده باشد. از مزایای کاربرد انواع ردیاب خودرو، کاهش سرقت ماشینها به دلیل قابل تشخیص بودن موقعیت رانندگان و همینطور توقیف آنها هنگام حمل کالای قاچاق توسط پلیس است.
اسم انواع کامیون باری اتاق دار
انواع کامیون به صورت تک یا دو محوره تولید میشوند که ظرفیت تحمل بار در آنها فرق میکند. در کامیونهای تک محوره که دارای اتاقی به طول 6 متر هستند میتوان 10 تن بار و ظرفیت بار در کامیونهای جفت که طول اتاق آنها حدود 7 متر است، 15 تن است. با توضیح مختصری در رابطه با دستهبندی کامیونهای اتاق دار همراه ما باشید.
کامیون یخچال دار
وجود یک یخچال در قسمت بار کامیون راهی برای حمل سنگین مواد غذایی گوشتی و لبنیاتی ایجاد کرده است. بهتر است بدانید عامل خنک کننده در کامیونهای یخچالی دی اکسید کربن است.
کامیون کفی
کامیونهایی که دارای یک بارکش بدون دیوار هستند کامیون کفی یا تریلی کفی میگویند. این کامیونها به راحتی انواع ماشینهای سنگین و بارهای سنگینی را که ارتفاع نامناسب دارند را جابهجا میکنند.
کامیون تیغه دار
کامیون تیغه دار از نظر شکل ظاهری شبیه کامیون کفی است اما قسمت بارکش آن توسط تیغهای که در طول آن قرار دارد به دو قسمت تقسیم شده است. از این نوع کامیون برای انتقال کانتینرهایی که طول آنها حداقل 6 و حداکثر 12 متر است، استفاده میشود.
کامیون تانکر
حمل مواد مایع مانند بنزین، گازوییل، شیر، گازهای مایع و جامداتی مانند سیمان که برای جابهجایی به مخزن بسته نیاز دارند توسط کامیون تانکر که به آن کامیون باری مخزنی هم میگویند انجام میشود. ظرفیت مخزن این نوع کامیونها با یکدیگر متفاوت است.
کامیون بونکر
جامدات فله مانند سیمان درون مخزن کامیون بونکر حمل میشوند. قبل از انتقال این محصول داخل مخزن بسته کامیون بونکر که در قسمت بار قرر دارد جای میگیرد.
کامیون لبه دار
کامیونهای لبه دار یا بغل بازشو دارای دیوارههایی با طول 80 سانتیمتر هستند که دو دیواره آن از اطراف هم باز میشوند. بارگیری اجسام سنگین در آنها توسط لیفتراک از طریق دربهای کناری انجام میشود.
کامیون کمپرسی
یکی دیگر از انواع کامیونهای اتاق دار کامیون کمپرسی است که تا حجم قابل توجه ای از مواد مانند مصالح ساختمانی را منتقل میکند. همچنین از این کامیون میتوان برای خاک برداری و جمع آوری نخالهها نیز استفاده کرد. شایان ذکر است نحوه تخلیه بار در کامیون کمپرسی به صورت مکانیکی است، به این معنی که بازوهای هیدرولیکی از طریق پیستون کمپرسور را بلند میکنند و بار تخلیه میشود.
کامیون میکسر (مخلوط کن)
قسمت بار کامیون میکسر مشابه کامیون بونکر سیمان مخزن بستهای مجهز به دستگاه مخلوط کن قرار دارد. این کامیون برای مخلوط کردن مواد تشکیل دهنده بتن به دلیل جلوگیری از سفت شدن سیمان و تازه ماندن آن کاربرد دارد.
کامیون کشنده
این نوع کامیون با یدک کشیدن اجسام بسیار سنگین مانند کانتینر و کانکس به حمل و نقل آنها کمک میکند. فراموش نکنید کارایی انواع کامیون کشنده جایگاه آن را در ترانزیت بین المللی و داخلی متمایز کرده است.