بازار شادران
بازار شادران
انواع ون موجود در بازار ایران

انواع ون موجود در بازار ایران

انواع ون موجود در بازار ایران به دلیل فضای مناسب و بزرگی که دارند و نیز کارایی­های متفاوتی که دارند طرفداران خاص خود را دارند. بیشتر این طرفداران کسانی هستند که تمایل به سفر با اتومبیل شخصی دارند و یا ممکن است بخواهند از ون به عنوان وسیله­ی کاری استفاده کنند. حتما شما هم تا کنون ون­هایی را مشاهده کردید که به شکل اتاقکی کوچک طراحی شده و تجهیزات لازم برای سفر در آنها تعبیه شده است و یا ون­هایی که یک کافه­ی کوچک یا یک فروشگاه سیار هستند. . شاید شما هم به این فکر افتاده باشید که یک ون تهیه کنید و از آن برای مقصودی که دارید استفاده کنید حال یا برای سفر یا جا به جایی مسافر و یا حمل بار و …

  • ون هیوندای H350

هیوندای H350 ون بزرگ این خودروساز کره‌ای است که در سال 2014 در نمایشگاه هانوفر معرفی شد. این خودرو که تابحال روی خط تولید بوده است، مستقیماً برای رقابت با خودروهایی نظیر مرسدس‌بنز اسپرینتر، فورد ترانزیت، رنو مستر و یا فیات دوکاتو تولید و عرضه شد.

ون هیوندای H350
ون هیوندای H350
  • ون وانا

ون وانا یک خودروی ون با مشخصاتی مشابه با نمونه‌های رایج به شمار می‌رود که از امکان جا دادن 14 سرنشین برخوردار است. در شرایطی که خودروهای ون در کشور ما حضور چندان پر رنگی ندارند، ون وانا می‌تواند خلاء موجود در این زمینه را پر کرده و تا حدی کمبود خودروهای ون را جبران کند.

  • ون فوتون

خودرو ون فوتون 13 نفره محصول جدید دیار خودرو دارای کیسه هوا سرنشینان جلو، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، قفل مکانیکی و قفل کودک است.

سیستم ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز به صورت الکترونیکی، اولویت با ترمز ABS+EBD و همچنین کمربند ایمنی جلو و سرنشنیان جهت افزایش ایمنی است.

این خودرو می تواند به عنوان سرویس مدارس، ادارات و کارخانجات و یا به عنوان خودرو کار جهت حمل و نقل بار مورد استفاده قرار گیرد.

  • ون غزال

ون غزال ( GAZELLE ) یا گزال تولید شرکت خودروسازی روسی GAZ است که از سال ۱۹۹۲ تا کنون تولید می شود و در ایران توسط ایران خودرو دیزل عرضه می شد و با نام ون غزال ایران خودرو شناخته میشد. موتور ون غزال ۴ سیلندر به حجم ۲۴۶۳ سی سی است و می تواند حداکثر ۱۴۰ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند و با وزن ۲۳۴۰ کیلوگرم  و سیستم گیربکس ۵ سرعته دستی میتواند به حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

  • ون کاروان

یکی از انواع ون که ایرانی است ون کاروان است.کاروان  اوایل دهه­ی 80 توسط شرکت سایپا تولید شد. اما متاسفانه به دلیل ایمنی پایین و نداشتن استانداردهای لازم تولید آن متوقف شده است. قدرت موتور آن 105 اسب بخار است و ظرفیت آن 7 سرنشین می­باشد و می­تواند تا 600 کیلوگرم بار را جا به جا کند.

  • ون نارون

این خودرو توسط شرکت چینی کینگ لانگ ساخته شده و شرکت بهمن آن را در ایران عرضه می­‌کند. این ون بیشتر به عنوان آمبولانس و یا تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ون نارون
ون نارون
  • سیبا ون

با یکی دیگر از انواع ون ساخت کشور چین آشنا شوید. ون فری وایند که در ایران با نام سیبا شناخته می­شود. این ون توسط شرکت چینی فائو ساخته شده و گروه بهمن آن را به ایران وارد می­کند. گنجایش 11 سرنشین را دارد. موتور آن میتسوبیشی است. درهای آن کشویی است و مجهز به ایربگ و ترمز ABS است. و امکانات جانبی خوبی مانند مه شکن جلو و عقب، شیشه بالابر برقی، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و … نیز دارد.

  • ون دلیکا

ون دلیکا خودرویی چند منظوره (MPV) است که از سال 1968 تاکنون تولید شده است.  این خودروی 11 نفره در ایران بیشتردر تاکسیرانی استفاده می شود و  توسط خودروسازی اِسنا در دو مدل عرضه می شود که تفاوتشان در حجم موتور است و به طبع دارای قدرت و سرعت یکسانی نیستند.

ون دلیکا.jpg
ون دلیکا.jpg

از معایب ون دلیکا می توان به صدا در آمدن دیفرانسییل این خودرو در سرعت های بالای 80 کیلومتر اشاره کرد و  کم بودن فاصله ی بین دو محور جلو و عقب آن نسبت به طولش اشاره کرد.

امکانات این خودرو شامل شیشه بالابرهای برقی جلو ، سیستم ضد سرقت و صندلی های ردیف دوم و سوم با قابلیت خوابیدن تا 160 درجه را دارند.

  • ون ایویکو

ایویکو یکی از انواع ون موجود در بازار است که توسط شرکت خودروسازی ایویکو در ایتالیا ساخته می ­شود. زمینه کاری این شرکت بیشتر خودروهایی هستند که در سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می­شوند مانند اتوبوس و کامیون.

ون ایویکو
ون ایویکو

ون ایویکو در ایران توسط شرکت زامیاد مونتاژ و عرضه می­شود. موتور آن 4 سیلندر و دو گانه سوز است. قدرت آن با بنزین 90 اسب بخار و با گاز 93 اسب بخار است.

در این مقاله به بررسی ون موجود در بازار ایران پرداختیم. برای بروز بودن در ضمینه خودرو با وبلاگ شادران همراه باشید.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *