اولین موتورسیکلت پرینت‌شده ایرباس

اولین موتورسیکلت پرینت‌شده ایرباس

مقدمه

اولین موتورسیکلت پرینت‌ شده ایرباس آلومینیومی که در شعبه آلمان تولید شده است. نام موتورسیکلت پرینت‌ شده ایرباس Light Rider است که وزن آن 35 کیلوگرم (77 پوند) بوده و فریم آن 6 کیلوگرم (13 پوند) است. موتور الکتریکی 6 کیلوواتی ( 8 اسب بخار) آن را به پیش می راند و سرعت آن 80 کیلومتر بر ساعت است. بنا به گفته شرکت ایرباس، این موتورسیکلت نسبت به سایر موتور سیکلت های الکتریکی، 30 درصد سبک تر است.

موتورسیکلت پرینت ‌شده ایرباس، سبک و راحت

موتورسیکلت پرینت ‌شده ایرباس، سبک و راحت

همچنین در وبلاگ شادران بخوانید:

فنربندی در کاسکت برای محافظت از سر موتورسواران

مزایای سایت خرید و فروش خودرو با درج قیمت

بررسی موتورسیکلت دوکاتی 959 پانیگال در کانادا

خرید خودرو دست دوم به روشی مقرون به صرفه

 

الگوریتم طراحی موتورسیکلت پرینت ‌شده ایرباس

موتورسیکلت پرینت ‌شده ایرباس به نحوی طراحی شده که در عین سبکی بتواند وزن موتور سوار را تحمل کند. یواخیم باتلر مدیر شعبه ایرباس در مورد این موتور سیکلت اظهار کرد که سازه تو خالی است و هرگز دوست نداشتیم که آن را با جوشکاری یا سایر فرایندهای ساخت قطعات طراحی و تولید کنیم. ما با فناوری های مدرن می توانیم تولید جدیدی را رقم بزنیم که قبلا وجود نداشته است.

موتورسیکلت پرینت ‌شده ایرباس سبکی 30% نسبت به سایر محصولات

موتورسیکلت پرینت ‌شده ایرباس سبکی 30% نسبت به سایر محصولات

در چاپ سه بعدی، از هزاران لایه های آلومینیوم استفاده شده و ضخامت هر لایه 60 میکرون است. سازه توخالی است که می توان تمامی قطعات و کابل ها را به یکدیگر به راحتی متصل کرد و همین امر باعث می شود که سازه موتور سیکلت 30% نسبت به سایر موتور سیکلت ها سبک تر باشد. استفاده از مواد SCALMALLOY و چاپ سه بعدی موجب شده که عملکرد موتور سیکلت نسبت به بقیه بهتر باشد.

موتورسیکلت پرینت ‌شده ایرباس در واقع در طراحی و تولید موتور سیکلت انقلابی بزرگ محسوب می شود. همین امر باعث صرفه جویی در استفاده از قطعات شده و از طرف دیگر به سبکی هر چه بیشتر محصول کمک می کند. می توان نتیجه گرفت که موتورسیکلت پرینت ‌شده ایرباس بیشتر یک محصول ارگانیک بوده و اصلا به موتور سیکلت های سنتی شبیه نیست.

فناوری چاپ سه بعدی موجب توسعه و گسترش آن برای طراحی و تولید سایر قطعات و محصولات می شود. این روش موجب می شود که دیگر منتظر فرایندهای تولید سنتی نشده و نه تنها محصولات سبک و راحت خواهد بود بلکه روش های سنتی تولید کنار گذاشته می شود. آلومینیوم در عین سبکی، مقاومت لازم را نیز دارد.

انعطاف آلومینیوم برای تولید موتورسیکلت پرینت ‌شده

تمامی قسمت های موتور سیکلت، چاپ سه بعدی است و با این روش می توان هزاران قطعه دیگر را هم طراحی کرد. با لایه های به ضخامت 60 میکرون می توان نوآوری های جدیدی را شکل داد که قبلا هرگز اتفاق نیفتاده بود.

آلومینیوم به اندازه تیتانیوم محکم بوده و در ضمن نسبت به خوردگی و پوسیدگی هم مقاوم است. استحکام و انعطاف پذیری مهم ترین مشخصات این فلز است و به همین دلیل می توان با این فلز هر گونه نوآوری را ایجاد کرده و محصولات جدیدی را خلق کرد. بدنه تمام آلومینیومی که به صورت سه بعدی موجب سبکی بیشتر محصول می شود و علاوه بر آن همان طوری که می دانید فلز آلومینیوم، منعطف بوده و می توان روی هر گونه ابتکار عملی را به خرج داد.

سخنگوی شرکت ایرباس در کنفرانس خبری خود اعلام کردند که به عمد این چنین گزینه ای را انتخاب کردند تا به جهانیان نشان دهند که همواره می توان ابتکار عمل به خرج داد و محصولات جدیدی را خلق کرد. امروزه اکثر موتور سواران دوست دارند که با موتورسیکلت پرینت‌ شده ایرباس حداقل یک بار موتور سواری کنند. قیمت موتورسیکلت پرینت‌ شده ایرباس 56000 دلار برآورد شده است.

نتیجه گیری

موتورسیکلت پرینت ‌شده ایرباس اولین موتور سیکلتی است که با هزاران لایه آلومینیوم ساخته شده و بسیار سبک است و آلومینیوم نسبت به خیلی از فلزات سبک بوده و در عین حال مانند تیتانیوم نیز محکم و مقاوم است. بدنه به صورت شبکه بندی بوده و بقیه قطعات به راحتی به یکدیگر متصل شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.