لودر و نقش آن در راهسازی

لودر و نقش آن در راهسازی

ماشین آلات صنعتی مانند بیل مکانیکی، بولدوزر و لودر پایه و اساس گسترش شهرها و جاده‌ها هستند. لذا در این مقاله می‌خواهیم شما را با لودر و نقش آن در راهسازی آشنا کنیم، لطفاً تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

لودر چیست؟

فروش لودر

لودر از ماشین‌آلات سنگین بوده و شکل ظاهری آن شبیه تراکتور است. این دستگاه در عملیات راه و ساختمان سازی کاربرد مهمی دارد. جالب است بدانید ریشه کلمه لودر (Loader) انگلیسی بوده و به معنی حمل‌کننده است. انواع لودر از یک مخزن در قسمت جلوی آن‌ها تشکیل شده است که داخل آن مصالح ساختمانی با حجم زیاد برای جا‌به‌جایی ریخته می‌شود. شایان ذکر است باکت لودرها از لحاظ شکل ظاهری متفاوت هستند و به سه گروه جام‌های دندانه دار (یونیورسال)، جام‌های حفاری عمومی و صخره‌کن تقسیم می‌شوند. با پیشرفت صنعت راهسازی شرکت‌های زیادی مانند هیتاچی، کیس، کاترپیلار، هپکو، کوماتسو، ولوو و … اقدام به تولید لودر و سایر ماشین‌های سنگین کرده‌اند.

لودر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

موتور

همان‌طور که می‌دانید هر ماشینی برای حرکت کردن به موتور نیاز دارد. موتور لودر نیز در کابین راننده و پشت سر او قرار دارد و برای کار کردن باید از جریان برق و سوخت‌های گازوئیل یا بنزین استفاده کند.

گیربکس

گیربکس لودر مجموعه‌ای از چرخ دنده‌های بزرگ و کوچک است که موجب انتقال سرعت و تنظیم جهت لودر می‌شود.

باکت

باکت از اجزای اصلی لودر است که به صورت هیدرولیکی حرکت می‌کند. در واقع باکت لودر مخزن اصلی شن، ماسه، سنگ و سیمان است که دارای پمپ مستقل، مخزن روغن و سیستم کنترل است. هم‌چنین شکل فیزیکی باکت لودرها متفاوت است و با نام‌های دندانه دار، حفاری و صخره کن تولید می‌شوند. گفتنی است باکت لودر نسبت به جام سایر دستگاه‌های نقلیه سنگین بزرگتر است.

کاربرد لودر چیست؟

خرید لودر

  • بارگیری و انتقال مصالح ساختمانی مانند شن، ماسه، خاک به داخل کامیون
  • بلند کردن اجسام سنگین مانند آجر، بلوک، سیمان، سفال و تنه درختان
  • کمک به گودبرداری خاک
  • کندن و تمیز کردن سطوح زمین
  • لوله‌بری، برف‌روبی و کندن کانال از طریق متصل شدن به دستگاه مربوطه

معیار تفاوت انواع لودر به قدرت موتور، قدرت بارگیری و ظرفیت باکت آن‌ها نیز بستگی دارد. شادران قصد دارد در ادامه شما را با دسته‌بندی لودرها و انواع آن در ایران آشنا کند.در کل، لودرها یا تراکتورهای جام دار در 3 گروه چرخ لاستیکی، چرخ زنجیری و بکهولودر قرار می‌گیرند. در مقایسه آن‌ها بهتر است بدانید لودرهای چرخ زنجیری سرعت بیشتری دارند و قادر به حفاری و حرکت در سطوحی با شیب 60% هستند. در نتیجه از این نوع لودر زمان‌هایی که فاصله محل بارگیری تا مقصد زیاد باشد استفاده می‌شود. بکهولودرها نیز که در انجام پروژه‌های جاده‌ای و ساختمانی کوچک کاربرد دارند از یک بیل مکانیکی در عقب و یک اتاقک موتوردار در جلو تشکیل شده‌اند.

آشنایی با انواع لودر موجود در ایران

شرکت‌های زیادی در زمینه تولید ماشین‌های سنگین فعالیت و رقابت دارند که کیفیت محصولاتشان آن‌ها را به برندهای معتبر تبدیل کرده است. در ادامه مطلب لودر و نقش آن در راهسازی به معرفی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

لودر ZW-310

لودر ZW-310 هیتاچی دارای 6 سیلندر و ظرفیت باکتm34.1 است. این ماشین سنگین یکی از مدرن‌ترین لودرهای چرخ لاستیکی موجود در دنیا است. لازم است بدانید برند هیتاچی در کشور ژاپن فعالیت می‌کند و با بکارگیری آخرین تکنولوژی‌ها در ساخت محصولات راهسازی، کیفیت دستگاه‌ها را تضمین می‌کند.

کاترپیلار 988F

لودر کاترپیلار 988F در سال 1998 تولید شده و دارای قدرت 321 اسب بخار است. این لودر که در معادن به کار می‌رود می‌تواند 45300 کیلوگرم بار را منتقل کند. ظرفیت مخزن لودر کاترپیلار F988 6.30 متر مکعب است.

لودر کوماتسو wa600-3

قدرت لودر کوماتسو wa600-3، چهارصد و پنجاه و هشت اسب بخار و ظرفیت باکت آن 6.3 متر مکعب است. کارکرد و مشخصات فنی لودر wa600-3 که در سال 1993 ساخته شده آن را به یکی از محبوب‌ترین لودرهای حال حاضر بازار ایران تبدیل کرده است.

لودر ولوو L120

لودر ولوو L120

 

ولوو L120 یکی از انواع لودرهای چرخ لاستیکی است که در سال 1991 ساخته شده و علاوه بر کشور ایران، در دو کشور سوئد و ایالات متحده آمریکا نیز مونتاژ می‌شود. وزن دستگاه لودر ولوو تقریباً 15320 کیلوگرم است و می‌توان در مخزن آن باری به حجم 2.8 تا 3.3 متر مکعب را جای داد.

لودر Ensign مدل YX657

لودر اِنساین دارای موتور دیزلی شانگهای است که با قدرت 220 اسب بخار می‌تواند روی زمینی با شیب 30 درجه حرکت کند. جام لودر Ensign مدل YX657 که از مواد ضد سایش ساخته شده است در ارتفاع 3 متری از لودر با شعاعی حدود 6 متر چرخیده و بار را تخلیه می‌کند.

لودر Ensign مدل YX657

بد نیست بدانید این لودر چرخ لاستیکی علاوه بر نیروی کشش 160 کیلونیوتن قادر به کندن زمین با قدرت 191 کیلونیوتن است. هم‌چنین از ویژگی‌های فنی لودر Ensign، گیربکس ZF با عملکردی نرم و روان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.