معرفی قطعات اصلی موتور سیکلت

معرفی قطعات اصلی موتور سیکلت

مقدمه

قطعات اصلی موتور سیکلت را چقدر میشناسید؟ هر چقدر که قطعات اصلی موتور سیکلت را بیشتر و بهتر بشناسید به همان اندازه می توانید در مواقعی که به مکانیک دسترسی ندارید، آن را تعمیر کنید.

نمایی از قطعات اصلی موتورسیکلت

نمایی از قطعات اصلی موتورسیکلت

بررسی قطعات اصلی موتور سیکلت

چرخ موتورسیکلت

البته امروزه موتورسیکلت های سه یا چهار چرخه هم طراحی و تولید شده اند ولی منظور همان دو چرخ سنتی گذشته است. چرخ عقب با زنجیر به موتور وصل شده و موتورسیکلت را به جلو می راند. چرخ جلو موجب تعادل موتورسیکلت می شود.

باک بنزین موتورسیکلت 

هر وسیله نقلیه ای برای حرکت به باک بنزین نیاز دارد. باک بنزین در جلوی بدنه نصب می شود. این نوع طراحی نه تنها باعث راحتی در موتورسواری می شود بلکه به پر کردن آن بدون هیچ مشکلی کمک می کند.

انجین موتورسیکلت

انجین قلب تپنده موتورسیکلت است و در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود. امروزه انجین های هیبریدی و الکتریکی نیز طراحی می شوند.

انجین، یکی از مهم ترین قطعات اصلی موتورسیکلت

انجین، یکی از مهم ترین قطعات اصلی موتورسیکلت

بدنه موتورسیکلت

موتورسیکلت با بدنه زیبا دیده می شود. هر چقدر که خوش نقش باشد به همان اندازه جلب توجه خواهد کرد. بخش فنی موتورسیکلت در زیر بدنه جای می گیرد و به همین دلیل نه تنها در زیبایی موتورسیکلت نقش داشته بلکه نگهدارنده انجین آن هم خواهد بود. طرح بدنه در موتورسیکلت دوکاتی، مثلثی شکل است. هر چقدر که بدنه محکم و مقاوم باشد به همان اندازه انجین موتور را به بهترین شکل ممکن نگهداری خواهد کرد.

سیستم تعلیق موتورسیکلت

موتورسیکلت بدون سیستم تعلیق ثبات ندارد. کمک فنرها در عبور از شیب ها نقش اساسی دارند و همچنین باعث می شوند که موتورسوار به سلامت به مقصد برسد. امروزه سیستم تعلیق موتورسیکلت را براساس فناوری های جدید طراحی و تولید می کنند.

چنگال جلو موتورسیکلت

چرخ جلویی به وسیله چنگال جلویی به بقیه موتورسیکلت متصل شده و با دسته فرمان و سیستم تعلیق به طور مستقیم وصل می شود. چرخش فرمان با چنگال جلو صورت می گیرد و در طرفین چرخ جلو، چنگال جلو وجود دارد.

دسته فرمان موتورسیکلت

دسته فرمان مانند بقیه جزء قطعات اصلی موتورسیکلت است و شما می توانید با آن موتورسیکلت را هدایت کنید. ترمزهای موتورسیکلت در دسته فرمان جای گرفته اند.

ترمز موتورسیکلت

ترمزها از دیگر قطعات اصلی موتورسیکلت به شمار می روند و برای هر دو چرخ هم طراحی و تولید شده است. ترمزها در دو نوع درام و دیسک وجود دارند.

ترمز، یکی از قطعات اصلی موتورسیکلت

ترمز، یکی از قطعات اصلی موتورسیکلت

همچنین در وبلاگ شادران بخوانید:

خرید اینترنتی اگزوز موتور سیکلت

اولین موتورسیکلت پرینت‌شده ایرباس

موتور سیکلت چیست

همه چیز در مورد موتورسیکلت شارژی

موتور سیکلت های چهار چرخ و آشنایی با آنها

 

زنجیر چرخ موتورسیکلت

قدرت موتورسیکلت به وسیله زنجیر به چرخ عقب منتقل می شود. زنجیر در موتورسیکلت مانند دوچرخه نقش مهمی دارد و برای حرکت لازم است که زنجیر همیشه متصل باشد.

چرخان موتورسیکلت

این قسمت در عقب موتورسیکلت جای گرفته و چرخ عقب را به انجین و سایر قسمت های فنی متصل می کند. به تازگی شرکت های طراحی، این بخش را با طرح های جدیدی تولید می کنند تا بر جذابیت موتورسیکلت بیفزایند.

اگزوز موتورسیکلت

اگزوز یکی از قطعات اصلی موتورسیکلت است. هر چقدر که اگزوز بلندتر باشد به همان اندازه قدرت آن بیشتر خواهد بود.

اگزوز، یکی از قطعات تعیین کننده موتورسیکلت

اگزوز، یکی از قطعات تعیین کننده موتورسیکلت

صندلی موتورسیکلت

این بخش از موتورسیکلت نیازی به معرفی ندارد. در پشت باک بنزین قرار گرفته و در برخی موتورسیکلت های جدید مانند هارلی دیویدسون، طرح صندلی ابتکاری است و راحتی موتورسوار هدف نهایی شرکت تولید کننده است.

پسارگیر موتورسیکلت

پسارگیر موتورسیکلت یکی از قطعات اصلی آن است و طرح آئرودینامیکی موتورسیکلت را شکل می دهد. اگر پسارگیرها وجود نداشته باشد عبور از جریان هوا سخت خواهد بود.

نتیجه گیری

از قطعات اصلی موتورسیکلت می توان، به چرخ، باک بنزین،  انجین،  بدنه،  سیستم تعلیق،  چنگال جلو، دسته فرمان، ترمز،  زنجیر چرخ،  چرخان، اگزوز ، صندلی و پسارگیر اشاره کرد که هر کدام در حرکت آن نقش موثری دارند. به تازگی موتورسیکلت های سه چرخ و چهار چرخ طراحی و تولید شده اند. موتورسیکلت های الکتریکی، در این صنعت، تحولی بزرگی محسوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.